Τετάρτη, 25 Φεβρουαρίου 2009

Παραδοσιακά Ελληνικά Εθιμα της Αποκριας στο Δήμο Τολοφώνος



Το άρθρο έχει επιμεληθεί η Μαρία Καραδήμα

16 ετών

Σπουδάστρια της Σχολής Πληροφορικής ExpertIn Ερατεινής




Στον Δήμο Τολοφώνος το Σάββατο και την Κυριακή πριν από την Καθαρά Δευτέρα γιορτάζουμε με ένα μοναδικό τρόπο το Καρναβάλι.
Το απόγευμα του Σαββάτου λοιπόν μικροί και μεγάλοι ντύνονται μασκαράδες και ανάβουν μια μεγάλη φωτιά στο μόλο της Ερατεινής. Εκεί με συνοδεία μουσικής χορεύουν όλοι μαζί γύρω από τη φλόγα. Σχεδόν σε όλα τα χωριά του Δ. Τολοφώνας πραγματοποιείται αυτό το έθιμο όπως η Γλυφάδα, ο Άγιος Νικόλαος και ο Άγιος Σπυρίδωνας.
Την επόμενη μέρα την Κυριακή της Αποκριάς ή Κυριακή της Τυρινής πραγματοποιείται η παρέλαση των αρμάτων σε όλα τα χωριά του Δήμου όπου έχουν κατασκευαστεί από τους ίδιους τους κατοίκους. Έτσι οι κάτοικοι μαζεύονται στο κέντρο του χωριού για να παρακολουθήσουν την παρέλαση και τους μασκαράδες. Στην αρχή βγαίνει ο βασιλιάς Καρνάβαλος που είναι έμπνευση και κατασκευή των κατοίκων κάθε χωριού όπως προαναφέραμε και στη συνέχεια ακολουθούν όλα τα άρματα. Τραγούδι, χορός και γλέντι επικρατούν εκείνη την μέρα. Μόλις τελειώσει η πομπή των αρμάτων ακολουθεί η καύση του βασιλιά Καρνάβαλου όπου και στη συνέχεια οι κάτοικοι ψήνουν σουβλάκια και τα σερβίρουν στον κόσμο.
Ένα ακόμα σημαντικό έθιμο, που έχει τις ρίζες του στην διονυσιακή λατρεία είναι ο βλάχικος γάμος ο οποίος χωρίζεται σε δύο στάδια. Στην αρχή γίνονται αρραβωνιάσματα, και από κοντά τραγούδια και χορός μέχρι τα χαράματα της άλλης μέρας. Την Καθαρά Δευτέρα πραγματοποιείται το ψήσιμο της πίτας της νύφης και στην συνέχεια γίνεται η γαμήλια πομπή στο χωριό και τέλος η τέλεση του γάμου όπου ακολουθεί συμπόσιο.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Μπράβο και στη Μαρία για το κατατοπιστικό κέιμενο της για τα αποκριάτικα έθιμα και τις γιορές στο Δήμο Τολοφώνας...Ομως τα χωριά χρειάζονται και κάποιες πολιτιστικές εκδηλώσεις και στην υπόλοιπη διάρκεια του χρόνου..συνδυάζοντας την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου, με την επικοινωνία και την "ψυχ-αγωγία".Ομως κάτι τέτοιο προϋποθέτει ενεργούς συλλόγους και δημοτικές Αρχές που να βοηθάνε τέτοιες πρωτοβουλίες, προσφέροντας τις απαραίτητες υποδομές και λίγη..χρηματική ενίσχυση...

Ανώνυμος είπε...

Μπράβο και στη Μαρία για το κατατοπιστικό κέιμενο της για τα αποκριάτικα έθιμα και τις γιορές στο Δήμο Τολοφώνας...Ομως τα χωριά χρειάζονται και κάποιες πολιτιστικές εκδηλώσεις και στην υπόλοιπη διάρκεια του χρόνου..συνδυάζοντας την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου, με την επικοινωνία και την "ψυχ-αγωγία".Ομως κάτι τέτοιο προϋποθέτει ενεργούς συλλόγους και δημοτικές Αρχές που να βοηθάνε τέτοιες πρωτοβουλίες, προσφέροντας τις απαραίτητες υποδομές και λίγη..χρηματική ενίσχυση...

Συμπαράταξη Bοιωτών για το Περιβάλλον είπε...

Μαρία πολύ καλή προσπάθεια!
Μας ενημέρωσες για να επισκεφθούμε την Ερατεινή και τον Τολοφώνα το τριήμερο!
Ευχαριστούμε!

Ανώνυμος είπε...

Το έθιμο του βλάχικου γάμου που αναφέρετε χρονολογείται περίπου από το 1830, μετά την απελευθέρωση των ορεινών περιοχών. Το τελετουργικό, μας μεταφέρθηκε από τους Βλάχους των περιοχών Μακεδονίας - Ηπείρου - Θεσσαλίας, και το συναντούμε και στη Βοιωτία. Από τα Βουκόλια της Θήβας (αρχαία διονυσιακή γιορτή που κατέληγε σε γάμο) μέχρι τον Βλάχικο γάμο με το γαϊτανάκι η απόσταση είναι μικρή. Οι ομοιότητες με τις ανοιξιάτικες διονυσιακές γιορτές της γονιμότητας και ανανέωσης είναι πολλές, οπότε το έθιμο έχει πολύ μεγαλύτερη αξία από αυτήν που του αποδίδουμε σήμερα κι είναι πολύ σημαντικό που αναφέρθηκε.