Τετάρτη, 2 Ιουνίου 2010

Tο σκανδαλο με τα αιολικα παρκα που εγκαθιστανται σε δημοσιες εκτασεις κανει το βατοπεδι να μοιαζει ανεκδοτο

Εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ η ζημιά του Ελληνικού Δημοσίου από τα αιολικά πάρκα που πληρώνουν ενοίκιο στο κράτος το «αντάλλαγμα του μελισσοκόμου»: 50 ευρώ το στρέμμα ετησίως!!!

Αφορμή για την έρευνά μας στάθηκαν οι σφοδρές καταγγελίες τριών Δημάρχων Νοτίου Ευβοίας, οι οποίοι έφτασαν έως τη Βουλή εξουσιοδοτημένοι για να διαμαρτυρηθούν για τη φωτογραφική και αντισυνταγματική ρύθμιση της παρ. 11, του άρθρου 12 του ν/σ της κας Μπιρμπίλη. Με τη ρύθμιση αυτή «θα χαρακτηρίζονται κατά προτεραιότητα ως δημόσιες δασικές, οι εκτάσεις που σχεδιάζονται να εγκατασταθούν αιολικά πάρκα και θα υποχρεούνται όλες οι Υπηρεσίες να αδειοδοτούν τα αιολικά πάρκα , ασχέτως αν υπάρχουν νόμιμες ενστάσεις και δικαστικές προσφυγές από τους ιδιοκτήτες γης».
Αναρωτηθήκαμε ποια είναι η σκοπιμότητα αυτής της άθλιας ρύθμισης, με την οποία κυριολεκτικά θα «κατάσχονται» ιδιωτικές περιουσίες χωρίς αντάλλαγμα για τους ιδιοκτήτες και θα παραδίδονται πλέον από το κράτος στις εταιρείες ΑΠΕ.
Σε επικοινωνία μας με έναν Δήμαρχο της Ευβοίας (που είναι και του ΠΑΣΟΚ) πληροφορηθήκαμε πως αυτή η αντισυνταγματική διάταξη εξυπηρετεί την ΤΕΡΝΑ και τον Κοπελούζο, διότι έχουν αιτήσεις για 100δες ανεμογεννητριες αιολικά πάρκα στη Νότιο Εύβοια. Όπως μας είπε ο Δήμαρχος, οι εταιρείες θέλουν να αποφύγουν να αποζημιώσουν τους νόμιμους ντόπιους ιδιοκτήτες, οι οποίοι τους έχουν ζητήσει ενοίκιο 500-1000 ευρώ ανά στρέμμα. Με αυτή τη φωτογραφική διάταξη, «πετούν έξω τους ντόπιους ιδιοκτήτες» και εξασφαλίζουν να παίρνουν τσάμπα τα οικόπεδα από το Δημόσιο!!! Στην ερώτησή μας «τι εννοείτε τσάμπα», μας παρέπεμψε στο Υπουργείο Γεωργίας για τις λεπτομέρειες , λέγοντάς μας πως έχει στηθεί ένα νομικό γαϊτανάκι αλά Βατοπέδι και πως οι Δασάρχες έχουν αηδιάσει με τις εταιρείες αυτές, αλλά είναι δεμένα τα χέρια τους από τους νόμους και τις Αποφάσεις του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης.
Αυτό το «παίρνουν τσάμπα οικόπεδα από το Δημόσιο» του Δημάρχου, μας κίνησε το ενδιαφέρον και ξεκινήσαμε αμέσως έρευνα. Είναι βλέπετε πρόσφατο το Βατοπέδι, όπου το Δημόσιο αντάλλασε εκτάσεις με τη Μονή αντί «πινακίου φακής».
Μετά από έρευνα ανακαλύψαμε ένα σκάνδαλο άνευ προηγουμένου, σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου που ουσιαστικά χαρίζει , έναντι αστείου μισθώματος των 50ευρώ/στρεμμα ετησίως (ή 1000 ευρώ/στρέμμα την 20ετία εφάπαξ) οικόπεδα στις ιδιωτικές εταιρείες αιολικών πάρκων. Καλά ακούσατε και όπως αντιλαμβάνεστε η ζημία για το κράτος και το κοινωνικό σύνολο ανέρχεται σε 100αδες εκατομμύρια ευρώ , αφού το 99% των αιολικών πάρκων που λειτουργούν ανά τη χώρα έχει εγκατασταθεί με αυτό το διακομματικό «κόλπο» , που χρίζει Εξεταστικής Επιτροπής στη Βουλή!
Δείτε πως στήθηκε το κόλπο από τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ & ΝΔ. (καλούμε τον οποιοδήποτε να διαψεύσει εάν τολμά):
Με το Νόμο 2941/2001 επί Υπουργίας Ανωμερίτη, τα αιολικά πάρκα χαρακτηρίστηκαν ως «δημόσιας ωφέλειας» και συμπεριελήφθησαν στη δασική νομοθεσία ως ισότιμα με τα στρατιωτικά έργα. Έτσι επιτράπηκε να εγκαθίστανται νόμιμα σε δημόσιες δασικές εκτάσεις. Ο νόμος αυτός έγινε για να θεραπευτούν Αποφάσεις ΣτΕ κατά πολλών αιολικών πάρκων που είχαν ήδη εγκατασταθεί σε δημόσιες εκτάσεις : με Υπ. Απόφαση του 1998 Βάσως Παπανδρέου και δωρεάν,.. ενώ απαιτούνταν Νόμος και αποζημίωση του Δημοσίου!!!! Ορίστηκε λοιπόν με το Ν. 2941/2001 και η αποζημίωση-έσοδο του κράτους από τις εταιρείες ΑΠΕ, που ανερχόταν σε 1% του προϋπολογισμού του έργου. Για τις λεπτομέρειες της καταβολής του εσόδου από το Δημόσιο εξουσιοδοτήθηκαν οι Υπουργοί Γεωργίας & Οικονομίας για έκδοση Υπουργικής Απόφασης. Αυτή η Υπουργική Απόφαση δεν εκδόθηκε ποτέ!!! Δηλαδή ποτέ δεν πληρώθηκε το κράτος για την παραχώρηση των εκτάσεων, ενώ τα αιολικά πάρκα συνέχιζαν κανονικότατα να κατασκευάζονται χωρίς να πληρώνουν ούτε 1 ευρώ!!! Οι ευθύνες των τότε Υπουργών Ανωμερίτη και Παπαντωνίου είναι τεράστιες.
Με το Νόμο 3208/2003 επί Υπουργίας Δρυ, καθορίστηκε (άσχετα από τις ΑΠΕ) ότι για επεμβάσεις σε εκτάσεις που διαχειρίζεται η Δασική Υπηρεσία , θα καταβάλλεται «αντάλλαγμα χρήσης». Το αντάλλαγμα χρήσης είναι ένα τυπικό αντίτιμο: κόστος αναδάσωσης επί 2 (50ευρω ανά στρέμμα/έτος) και αφορά μελισσοκόμους και κτηνοτρόφους, όπως αποδεικνύει και επίσημο έγγραφο του Υπουργείου Γεωργίας που παραθέτουμε!
Οι εταιρείες με τα αιολικά πάρκα συνέχιζαν να μην πληρώνουν ούτε ευρώ, ενώ εισέπρατταν κανονικότατα και τις επιδοτήσεις και τα τιμολόγια τους από τη ΔΕΗ, μέχρι το 2006.
Λόγω του ότι οι Υπηρεσίες είχαν αρχίσει να αντιδρούν κατά των εταιρειών που δεν πλήρωναν ούτε 1 ευρώ στο κράτος, με το Ν. 3377/2005 και συγκεκριμένα το άρθρο 19, επί Υπουργίας Μπασιάκου, το σκάνδαλο ολοκληρώθηκε! Τα αιολικά πάρκα συμπεριλήφθηκαν στη σχετική ρύθμιση του Ν. 3208/2003 ώστε να πληρώνουν κι αυτά….το τυπικό «αντάλλαγμα χρήσης του μελισσοκόμου» των 50ευρώ/στρεμμα ετησίως (ή 1000ευρώ εφάπαξ στην 20ετια), το οποίο είναι αστείο μπροστά στο 1% του προϋπολογισμού (που κι αυτό είναι μηδαμινό τίμημα)!
Αυτό το άθλιο καθεστώς σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου ισχύει από το 2006 (όπως είπαμε από το 1998 ως το 2006 δεν πλήρωσαν ούτε ευρώ!) έως σήμερα και κανενός πολιτικού το αυτί δεν ιδρώνει, για το αστείο μίσθωμα, παρά το σκάνδαλο του Βατοπεδίου που ανέδειξε την ανάγκη να προστατεύει και να εκμεταλλεύεται το Δημόσιο την περιουσία του .
Για να αντιληφθείτε δε πόσο άθλιες είναι οι εταιρείες των αιολικών πάρκων, διαμαρτυρήθηκαν κιόλας τον Ιαν 2006, ότι το «αντάλλαγμα χρήσης του μελισσοκόμου» είναι υψηλό και ζήτησαν τόσο τη μείωση του τιμήματος, όσο και τον υπολογισμό λιγότερων στρεμμάτων για τα έργα!!! Και για να τραβάτε τα μαλλιά σας, ο κος Περιστέρης της ΤΕΡΝΑ που υπογράφει την επιστολή, καλεί τους Υπουργούς να χαρακτηρίσουν τα αιολικά πάρκα «ιδιαίτερου κοινωνικού χαρακτήρα» προκειμένου να μειωθεί το αντάλλαγμα χρήσης!!! (βλεπε αναρτημένη την επιστολή). Σα δε ντρέπεται ο κύριος που κυκλοφορεί με ελικόπτερο και που 12 μήνες μετά την επιστολή του αυτή, εισήγαγε την εταιρεία του με τα αιολικά πάρκα, στο Χρηματιστήριο αποκομίζοντας μετρητά 300 εκατομμύρια ευρώ! Για ποια ποιον «ιδιαίτερο κοινωνικό χαρακτήρα» ομιλεί; Μήπως θέλει και «επίδομα κοινωνικής αλληλεγγύης»;
Η απάντηση του υπουργείου Γεωργίας (Φεβ 2006) ήταν σχεδόν ειρωνική και αποστομωτική. Του απαντά η υπηρεσιακός παράγοντας ουσιαστικά ότι: «κύριε, αυτό το αντάλλαγμα είναι πολύ μικρό και τυπικό γιατί αφορά μελισσοκόμους και κτηνοτρόφους, ασχέτως που εσείς (με τα αιολικά πάρκα) καταφέρατε να συμπεριληφθείτε»
Είμαστε εξοργισμένοι με αυτά τα αίσχη και την καταλήστευση του Ελληνικού Δημοσίου. Τα 100δες εκατομμύρια ευρώ που στέρησαν και στερούν οι εταιρείες αυτές από το Δημόσιο, με τις ευλογίες των διεφθαρμένων πολιτικών, θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην επιβίωση χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων που σχεδόν «πεινούν» στις μέρες μας.
Σήμερα πρέπει να ντρέπεται και η Κα Μπιρμπίλη και η Κα Μπατζελή, όχι μόνο γιατί αποκρύπτουν κι αυτές με τη σειρά τους αυτό το σκάνδαλο της τεράστιας απώλειας εσόδων για το Δημόσιο. Αλλά και γιατί με περισσό θράσος διογκώνουν το σκάνδαλο, βάζοντας κρυφά αντισυνταγματική ρύθμιση υφαρπαγής των ιδιοκτησιών φτωχών ανθρώπων, ώστε να πληρώνουν οι μεγαλοεργολάβοι και οι πολυεθνικές, το «αντάλλαγμα χρήσης του μελισσοκόμου» των 50ευρώ/στρεμμα πλέον και στις ιδιωτικές εκτάσεις! Και είναι ντροπή της Κυβέρνησης που δήθεν κόπτεται για τον ελληνικό λαό και τα τιμολόγια ρεύματος και χτυπά μόνο τα φωτοβολταικά υποκριτικά. Τα φωτοβολταικά που τόσο πολέμησε η Κα Μπιρμπίλη και οι σύμβουλοί της και το λόμπυ των αιολικών, δεν εγκαθίστανται σε δημόσιες εκτάσεις για 50 ευρώ/στρέμμα. Οι ιδιοκτήτες φωτοβολταικών πληρώνουν κανονικά και υψηλά ενοίκια για τα οικόπεδα των έργων τους. Και τα οικόπεδά τους είναι 15 φορές μεγαλύτερα σε έκταση, των αντιστοίχου ισχύος αιολικών πάρκων.
«Αγαπητοί» μας πολιτικοί, να την χαίρεστε την πράσινη ανάπτυξη της αθλιότητας, της οικονομικής ζημίας του Δημοσίου και με το νέο ν/σ ΑΠΕ της αρπαγής ιδιωτικών περιουσιών.
ΥΓ1: Κα Μπιρμπίλη, σας προτείνουμε το πρόσφατο μήνυμά σας προς το λαό: «δεν αρκεί μόνο να πολεμούμε το λιθάνθρακα, αλλά πρέπει να αγαπάμε και τα αιολικά πάρκα», να πάτε να το πείτε στους φτωχούς ανθρώπους της Νοτίου Ευβοίας.
ΥΓ2: Κατανοούμε τη δυσκολία επαγγελματιών δημοσιογράφων του ενεργειακού ρεπορτάζ, που μας είπαν πως θα χάσουν τη δουλειά τους αν αναδείξουν το θέμα. Μας αρκεί που συμφώνησαν μαζί μας πως είναι σκάνδαλο μεγέθους Βατοπεδίου.


Από το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΑΦΕΝΕΙΟ 



Περίληψη νομοσχεδίου Επιτάχυνσης των ΑΠΕ

Ψηφισμένο στη  Βουλή κείμενο:
Οι άδειες παραγωγής  εγκρίνονται από τη ΡΑΕ με βάση κριτηρίων μεταξύ των οποίων: 
  Της εξασφάλισης  ή της δυνατότητας εξασφάλισης  του δικαιώματος
χρήσης της θέσης  εγκατάστασης του έργου.

Της δυνατότητας υλοποίησης του έργου σε συμμόρφωση με το Ειδικό
Πλαίσιο Χωροταξικού  Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης  για τις Α.Π.Ε.
και ειδικότερα με τις  διατάξεις του για τις περιοχές αποκλεισμού
χωροθέτησης εγκαταστάσεων  Α.Π.Ε., εφόσον οι περιοχές αυτές έχουν
οριοθετηθεί κατά τρόπο  ειδικό και συγκεκριμένο, καθώς και τις διατάξεις
του για τον έλεγχο της φέρουσας ικανότητας στις περιοχές που
επιτρέπονται Α.Π.Ε., ώστε να διασφαλίζεται η κατ’ αρχήν  προστασία του
περιβάλλοντος.

 Η Ρ.Α.Ε. εξετάζει  αν πληρούνται τα κριτήρια  που αναφέρονται στην παρ. 1 και
αποφασίζει για  τη χορήγηση ή μη άδειας παραγωγής  μέσα σε δύο (2) μήνες από
την υποβολή της  αίτησης.
Μέσα σε προθεσμία  δεκαπέντε (15) ημερών από την ανάρτηση στην ιστοσελίδα
της Ρ.Α.Ε. της απόφασης της Ρ.Α.Ε. όποιος έχει έννομο συμφέρον μπορεί να
ασκήσει προσφυγή κατ΄ αυτής για έλεγχο της νομιμότητάς της.
Ο Υπουργός αποφαίνεται  επί της προσφυγής μέσα σε είκοσι (20) ημέρες από την
κατάθεσή της στο  Υπουργείο. Αν παρέλθει άπρακτη η  προθεσμία αυτή
τεκμαίρεται η απόρριψη της προσφυγής.
  Μέχρι να ολοκληρωθεί ο έλεγχος νομιμότητας αναστέλλεται η διαδικασία
αδειοδότησης.

 Η άδεια παραγωγής  ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε.  και Σ.Η.Θ.Υ.Α.
χορηγείται για  χρονικό διάστημα μέχρι είκοσι πέντε (25) έτη και μπορεί να
ανανεώνεται μέχρι  ίσο χρόνο. Εάν μέσα σε τριάντα (30) μήνες από τη χορήγησή
της δεν εκδοθεί  άδεια εγκατάστασης, η άδεια παραγωγής  παύει αυτοδικαίως να
ισχύει, εκδιδομένης  σχετικής διαπιστωτικής πράξης από  τη Ρ.Α.Ε.
Η χορήγηση άδειας παραγωγής  αποτελεί προϋπόθεση της υποβολής αιτήματος για τη χορήγηση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Ε.Π.Ο.). Πριν από τη χορήγηση της άδειας παραγωγής, οι αρμόδιες υπηρεσίες οφείλουν να εξετάζουν αιτήσεις ενδιαφερομένων για την έκδοση γνωμοδοτήσεων σχετικών με την εγκατάσταση σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, που απαιτούνται στο πλαίσιο της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.»

ΕΠΟ
«Προκαταρκτική Περιβαλλοντική Εκτίμηση και Αξιολόγηση δεν απαιτείται επίσης
για τους υβριδικούς σταθμούς και τους σταθμούς παραγωγής  ηλεκτρικής
ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, καθώς και για τα συνοδά έργα που
απαιτούνται για την  ηλεκτρική σύνδεση στο Σύστημα  ή το Δίκτυο και τα έργα
εσωτερικής οδοποιίας  και οδοποιίας πρόσβασης. Για  την έγκριση των
περιβαλλοντικών όρων των έργων αυτών στη Μελέτη Περιβαλλοντικών
Επιπτώσεων που  εκπονείται σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 5 εξετάζονται
επίσης τα κριτήρια που προβλέπονται στις υποπεριπτώσεις αα έως και εε της
περίπτωσης β, οι εναλλακτικές λύσεις, στις οποίες περιλαμβάνεται και  η μηδενική
και τηρούνται όλες οι απαιτήσεις της κοινοτικής και εθνικής νομοθεσίας για την
ενημέρωση και τη συμμετοχή του κοινού στη διαδικασία έγκρισης του οικείου
έργου.»
 
Η άδεια εγκατάστασης χορηγείται μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) εργάσιμων
ημερών από την  ολοκλήρωση της διαδικασίας ελέγχου των δικαιολογητικών. Ο
έλεγχος αυτός πρέπει σε κάθε περίπτωση να έχει ολοκληρωθεί  μέσα σε τριάντα
(30) εργάσιμες ημέρες  από την κατάθεση της σχετικής  αίτησης.  Η άδεια εγκατάσταης  χορηγείται από το Γεν. Γραμματέα  της οικείας Περιφέρειας ή από τον ΥΠΕΚΑ σε περίπτωση αδυναμίας ή σε περιπτώσεις που αρμόδιος είναι μόνο ο Υπουργός.

Μετά την έκδοση της άδειας παραγωγής από τη Ρ.Α.Ε. ο ενδιαφερόμενος,
προκειμένου να του  χορηγηθεί άδεια εγκατάστασης, ζητά ταυτόχρονα την
έκδοση:
α) Προσφοράς Σύνδεσης από τον αρμόδιο Διαχειριστή,
β) Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Ε.Π.Ο.), κατά το άρθρο 4 του
ν.1650/1986, όπως ισχύει, και
γ) Άδειας Επέμβασης  σε δάσος ή δασική έκταση, κατά την  παρ. 2 του άρθρου
58 του ν.998/1979 (Α΄ 289), εφόσον απαιτείται, ή γενικά των αναγκαίων
αδειών για την  απόκτηση του δικαιώματος χρήσης της θέσης εγκατάστασης
του έργου.

  Για την έκδοση  απόφασης Ε.Π.Ο. των έργων από Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. κατά τις
διατάξεις του άρθρου 4 του ν.1650/1986, όπως ισχύει, υποβάλλεται  πλήρης
φάκελος και Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) στην αρμόδια για
την περιβαλλοντική αδειοδότηση αρχή.
 Ειδικά, στην περίπτωση  έργων της υποκατηγορίας 3 της  δεύτερης (Β’)
κατηγορίας περιβαλλοντικής  αδειοδότησης, που κατατάσσονται  από τον Γενικό
Γραμματέα της Περιφέρειας  στην υποκατηγορία 4 της δεύτερης κατηγορίας (Β’),
η απόφαση Ε.Π.Ο. εκδίδεται  από τον Νομάρχη  μέσα σε δύο (2) μήνες από τη
διαβίβαση σε αυτόν  του σχετικού φακέλου.
Αν οι φορείς που  γνωμοδοτούν  δεν απαντήσουν μέσα στις προθεσμίες αυτές, η απόφαση Ε.Π.Ο. χορηγείται χωρίς τις γνωμοδοτήσεις τους, τηρουμένων των σχετικών διατάξεων για την προστασία
του Περιβάλλοντος.

 Μετά το πέρας  της λειτουργίας του σταθμού  Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α., ο φορέας του  σταθμού υποχρεούται να αποξηλώσει τους υπερκείμενους του εδάφους εξοπλισμούς και να αποκαταστήσει κατά το δυνατό τις επεμβάσεις σύμφωνα με τους όρους που προβλέπονται στην απόφαση Ε.Π.Ο.
Απόσταση α/γ

Η απόσταση δεν πρέπει να είναι μικρότερη του επταπλασίου της διαμέτρου της μεγαλύτερης πτερωτής.
Περίληψη της άδειας εγκατάστασης αναρτάται στην ιστοσελίδα της
Αυτοτελούς Υπηρεσίας  Α.Π.Ε.

Σύνδεση με τους ΥΣ

Ο κάτοχος της οικείας άδειας παραγωγής κατασκευάζει τα έργα σύνδεσης
που ανήκουν στην κυριότητά του και αποκτά τη διαχείριση και την ευθύνη
λειτουργίας και συντήρησης των έργων αυτών.
Για την απαλλοτρίωση ακινήτων ή τη σύσταση επ' αυτών  εμπραγμάτων
δικαιωμάτων υπέρ του  κατόχου της άδειας παραγωγής  του συνδεόμενου
σταθμού με σκοπό  την εγκατάσταση των έργων  σύνδεσης, εφαρμόζονται
αναλόγως οι διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 15 και του άρθρου 22 του
ν.3175/2003 (Α' 207) ανεξαρτήτως  του κυρίου των έργων σύνδεσης.

Τιμολόγηση

Η σύμβαση πώλησης  ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται  από σταθμούς
Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α. ισχύει για είκοσι (20) έτη και μπορεί να παρατείνεται,
σύμφωνα με τους όρους  της άδειας αυτής, μετά από έγγραφη  συμφωνία των
μερών, εφόσον ισχύει η σχετική άδεια παραγωγής

Στο τέλος κάθε ημερολογιακού  έτους, ο αρμόδιος Διαχειριστής καταβάλει  σε
κάθε Παραγωγό ηλεκτρισμού  από αιολική ενέργεια που συνδέεται στο Σύστημα ή
το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο, πρόσθετη αποζημίωση που ισούται με την
αποζημίωση  που αντιστοιχεί  σε ποσοστό 30% των  περικοπών ενέργειας  που του έχουν επιβληθεί κατά το προηγούμενο ημερολογιακό έτος από τον αρμόδιο Διαχειριστή σύμφωνα με τα άρθρα 9 και 10 του παρόντος και τους Κώδικες
Διαχείρισης του Συστήματος και του Δικτύου. Το ανωτέρω ποσοστό  των
περικοπών ενέργειας  αυξάνεται κάθε έτος κατά μέγιστο  έως και το 100%, έτσι
ώστε  η συνολική αποζημίωση που λαμβάνει ο  σταθμός να ισούται με το
μικρότερο ποσό μεταξύ α) της αποζημίωσης που θα ελάμβανε αν λειτουργούσε
με δύο χιλιάδες (2.000) ισοδύναμες ώρες, και β) της αποζημίωσης  που θα
ελάμβανε αν λειτουργούσε χωρίς περικοπές. Η μεθοδολογία  υπολογισμού των
περικοπών ενέργειας  καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος,
Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, η οποία εκδίδεται κατόπιν  γνώμης της Ρ.Α.Ε.
μετά από εισήγηση και των αρμόδιων Διαχειριστών.»

Στο άρθρο 19 του ν.1650/1986 προστίθεται παρ. 6, ως εξής:
«6. Kατ’ εξαίρεση, στις περιοχές (α) των παραγράφων 3, 4 και 5 του παρόντος
άρθρου εξαιρουμένων πιθανών τμημάτων των περιοχών αυτών  που αποτελούν
περιοχές της παρ. 1, υγροτόπων Διεθνούς Σημασίας (υγρότοποι RAMSAR) και
οικοτόπων προτεραιότητας περιοχών της Επικράτειας που  έχουν ενταχθεί στο
δίκτυο ΦΥΣΗ 2000 σύμφωνα  με την απόφαση 2006/13/ΕΚ της Επιτροπής, καθώς
και (β) στις γειτονικές εκτάσεις της παρ. 4 του άρθρου 18 του  παρόντος νόμου,
επιτρέπεται η εγκατάσταση  σταθμών από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ως μέσον για την προστασία του κλίματος, εφόσον με τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα καθορίζονται στα πλαίσια της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του σταθμού, διασφαλίζεται η διατήρηση του προστατευτέου αντικειμένου της περιοχής.»

Ειδικο Χωροταξικό ΑΠΕ
Για την εγκατάσταση  σταθμών Α.Π.Ε. λαμβάνονται υπόψη  μόνο εγκεκριμένα
χωροταξικά, πολεοδομικά, ρυθμιστικά ή άλλα σχέδια χρήσεων  γης και
εγκεκριμένες μελέτες  που εναρμονίζονται προς το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού
Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Β΄
2464) και τεκμηριώνουν  επαρκώς ότι έχουν λάβει μέριμνα  και έχουν διασφαλίσει
τη μέγιστη αξιοποίηση του διαθέσιμου δυναμικού Α.Π.Ε. Αν δεν υπάρχουν τέτοια
σχέδια, η έγκριση  εγκατάστασης σταθμών Α.Π.Ε. γίνεται με εφαρμογή των
κατευθύνσεων του  Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου
Ανάπτυξης για τις  Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Β΄ 2464).

Στις περιπτώσεις  ήδη θεσμοθετημένων Περιφερειακών  Πλαισίων Χωροταξικού
Σχεδιασμού και  Αειφόρου Ανάπτυξης, ρυθμιστικών σχεδίων, γενικών
πολεοδομικών σχεδίων, ζωνών οικιστικού ελέγχου ή άλλων  σχεδίων χρήσεως
γης, το περιεχόμενο  των οποίων δεν καλύπτει επαρκώς  τις κατευθύνσεις του
Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού  Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης  για τις
Ανανεώσιμες Πηγές  Ενέργειας και μέχρι την εναρμόνισή τους προς τις
κατευθύνσεις αυτές, η χωροθέτηση των έργων Α.Π.Ε. γίνεται  με άμεση και
αποκλειστική εφαρμογή των κατευθύνσεων του Ειδικού  Πλαισίου Χωροταξικού
Σχεδιασμού και  Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Β΄
2464).
Καταργούνται οι περιπτώσεις  ια’ της παρ. 1 του άρθρου 6 (Κεφάλαιο Β’), η’ της
παρ. 1 του άρθρου 14 (Κεφάλαιο Γ’) και στ’ της παρ. 2 του άρθρου 17, καθώς
και το δεύτερο εδάφιο της περίπτωσης α’ της παρ. 2 του  άρθρου 21 (Κεφάλαιο
Ε’) του Ειδικού  Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και  Αειφόρου Ανάπτυξης για
τις Ανανεώσιμες Πηγές  Ενέργειας (Β΄ 2464).
 
Για την εκτέλεση έργων υποδομής, την εγκατάσταση  δικτύων μεταφοράς και
διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, την κατασκευή υποσταθμών και κάθε, εν γένει,
τεχνικού έργου  που αφορά την υποδομή και  εγκατάσταση σταθμών παραγωγής
ηλεκτρικής ενέργειας  από Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. με χρήση Α.Π.Ε.,
περιλαμβανομένων  των έργων σύνδεσης με το Σύστημα  ή το Δίκτυο, όπως
ορίζονται στο άρθρο 2 του ν.2773/1999 και των συνοδών έργων, καθώς και των
δικτύων μεταφοράς  και διανομής φυσικού αερίου και  πετρελαϊκών προϊόντων
μέσα σε δάση ή  δασικές εκτάσεις, απαιτείται έγκριση  του Γενικού Γραμματέα της
οικείας Περιφέρειας  που χορηγείται κατόπιν αιτήσεως του ενδιαφερόμενου, η
οποία συνοδεύεται  από συνοπτική περιγραφή της  θέσης του έργου και των
κύριων χαρακτηριστικών  του.»

Xαρακτηρισμοί εκτάσεων

Η παρ. Α.2 του άρθρου 24 του ν.3468/2006 αντικαθίσταται ως εξής
«α) Αν συντρέχει περίπτωση  εφαρμογής της διαδικασίας που  προβλέπεται στο
άρθρο 14 του ν.998/1979 για τον χαρακτηρισμό, κατά τις  διατάξεις του άρθρου
αυτού, περιοχής όπου σχεδιάζεται η εγκατάσταση σταθμών  Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α.
με χρήση Α.Π.Ε., συμπεριλαμβανομένων των έργων  σύνδεσης με το Σύστημα ή
το Δίκτυο, εσωτερικής οδοποιίας και οδοποιίας πρόσβασης και των λοιπών
συνοδών έργων, η πράξη χαρακτηρισμού του δασάρχη εκδίδεται κατά
προτεραιότητα σε σχέση με άλλα αιτήματα που δεν  αφορούν περιοχές
εγκατάστασης  Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. με χρήση Α.Π.Ε., σε χρόνο  που δεν
υπερβαίνει τον ένα μήνα από την υποβολή της σχετικής αίτησης.
β) Η πράξη χαρακτηρισμού, μετά τη νόμιμη δημοσιοποίηση της, έχει το τεκμήριο νομιμότητας και δεσμεύει τις αρμόδιες υπηρεσίες της Διοίκησης, οι οποίες οφείλουν, εφόσον πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις του νόμου, να
προωθήσουν τον  φάκελο έγκρισης επέμβασης σε εκτάσεις που διαχειρίζονται από
τη δασική υπηρεσία, να χορηγήσουν την έγκριση επέμβασης  αν απαιτείται, να
εγκρίνουν τους οικείους περιβαλλοντικούς όρους, να εκδώσουν την  άδεια
εγκατάστασης, να εγκαταστήσουν τον φορέα του έργου στην έκταση,
εκδίδοντας και  το σχετικό πρωτόκολλο εγκατάστασης, ανεξαρτήτως εάν έχουν
υποβληθεί ή όχι ενστάσεις  κατά της Πράξης Χαρακτηρισμού  και ανεξαρτήτως  εάν έχει τελεσιδικήσει ή όχι η πράξη χαρακτηρισμού.
Ακόμα και στην περίπτωση που σύμφωνα με την πράξη  χαρακτηρισμού η έκταση
ή μέρος αυτής δεν  εμπίπτει στις διατάξεις της δασικής  νομοθεσίας, ο φορέας του
έργου οφείλει να μεριμνά για τη μέγιστη προστασία  των τυχόν στοιχείων
δασικού περιβάλλοντος  και να τεκμηριώνει κατά την εκπόνηση της Μελέτης
Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων την προστασία αυτή.
γ) Εφόσον η εγκατάσταση  σταθμού Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. με χρήση  Α.Π.Ε.
σχεδιάζεται σε έκταση που υπάγεται στις διατάξεις της  δασικής νομοθεσίας και
ως προς την κυριότητα  της ισχύουν οι διατάξεις του αρθ. 10 του ν.3208/2003 η
άδεια εγκατάστασης του σταθμού εκδίδεται μόνο αν εξασφαλιστεί δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης ή μίσθωσης της έκτασης αυτής από τον ιδιοκτήτη της.»
«Διοικητικές άδειες που αφορούν στην περιβαλλοντική αδειοδότηση, εγκατάσταση
και λειτουργία έργων  Α.Π.Ε. και ακυρώθηκαν, λόγω αντίθεσής  τους με τις χρήσεις γης
σύμφωνα με την χωροταξική ή πολεοδομική νομοθεσία που  ίσχυε κατά το χρόνο
έκδοσής τους, επανεξετάζονται  αποκλειστικά ως προς τους λόγους αυτούς και
επανεκδίδονται υποχρεωτικά εφόσον με τις διατάξεις του παρόντος και τις
τροποποιήσεις που  εισάγει, η εγκατάσταση και λειτουργία τους είναι πλέον συμβατές
με τις εν λόγω χρήσεις γης. Οι ενδιάμεσες εγκρίσεις  ή συναινέσεις που αποτελούσαν
νόμιμη βάση για  την αρχική έκδοσή τους παραμένουν σε ισχύ. Η επανέκδοση των
αδειών γίνεται  εντός αποκλειστικής προθεσμίας 20 ήμερών μετά από την αίτηση του
ενδιαφερομένου.»
 

Παραχώρηση αιγιαλού

«Με απόφαση του  Υπουργού Οικονομικών επιτρέπεται  η παραχώρηση του
δικαιώματος χρήσης αιγιαλού, παραλίας, συνεχόμενου ή παρακείμενου
θαλάσσιου χώρου και  πυθμένα για την εκτέλεση εργασιών εγκατάστασης
σταθμών παραγωγής  ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. στο  χερσαίο τμήμα της
χώρας, σε νησιά ή  βραχονησίδες. Στις εργασίες αυτές, εκτός  από όσες
αναφέρονται στην παρ. 4 του παρόντος άρθρου, περιλαμβάνεται η τοποθέτηση
υποσταθμών καθώς  και η κατασκευή κάθε έργου  που κρίνεται αναγκαίο για τη
σύνδεση σταθμού Α.Π.Ε. με το Σύστημα ή το Δίκτυο.

ΠΠΕΑ
Για έργα Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. που βρίσκονται σε διαδικασία προκαταρκτικής
περιβαλλοντικής εκτίμησης  και αξιολόγησης (Π.Π.Ε.Α.) ή έχουν  ήδη λάβει θετική
γνωμοδότηση επί της  Π.Π.Ε.Α., μετά τη χορήγηση από τη Γραμματεία της Ρ.Α.Ε.
της βεβαίωσης που  προβλέπεται στην παρ. 3 ανωτέρω, ο  φορέας μπορεί να
υποβάλει χωρίς  άλλη προϋπόθεση Μ.Π.Ε. για έκδοση απόφασης Ε.Π.Ο. Στην
περίπτωση αυτή δεν  απαιτείται γνωμοδότηση των υπηρεσιών  που έχουν ήδη
γνωμοδοτήσει στο  στάδιο της Π.Π.Ε.Α., εφόσον δεν ζήτησαν  ρητά να
γνωμοδοτήσουν εκ νέου κατά τη διαδικασία έκδοσης της απόφασης Ε.Π.Ο. Η
Μ.Π.Ε. συντάσσεται και υποβάλλεται στην αδειοδοτούσα αρχή κατ’ εφαρμογή
των διατάξεων του  παρόντος νόμου και μόνο, χωρίς  να υποχρεούται να
περιλαμβάνει τυχόν  πρόσθετες προϋποθέσεις ή μελέτες  που έχουν τεθεί με τη
θετική γνωμοδότηση  επί της Π.Π.Ε.Α. αν υπάρχει, οι οποίες συμπληρώνονται από
τον φορέα πριν τη χορήγηση της Ε.Π.Ο.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: